REGLEMENT:

  1. Algemeen:
  • Respecteer de officials en volg aanwijzingen strikt op.
  • Bij drie overtredingen van het reglement volgt een diskwalificatie voor de rest van het seizoen.
  • Als de bezoeker(s) e/o aanhang van een rijder zich misdraagt/ misdragen tegenover medewerkers en vrijwilligers van de DDL kan de rijder worden gediskwalificeerd. De rijder is te allen tijde verantwoordelijk voor zijn/ haar bezoeker(s)/ aanhang.
  • Wanneer een rijder gediskwalificeerd wordt door bovenstaande punten volgt ook een verwijdering uit het algemeen klassement.
  • Beslissingen over een eventuele diskwalificatie liggen bij de wedstrijdleiding. Hierover kan niet gediscussieerd worden.
  • De maximum snelheid in de pitstraat bedraagt 5 km/h.
  • In de pitstraat én op de baan is het verboden om burn-outs en/of donuts te maken. Hier staat een diskwalificatie op voor de rest van het evenement.
  • Indien een official of ander persoon zich op het parcours bevindt dient u de drift onmiddellijk af te breken en snelheid te verminderen.
  • Deelnemers dienen voldoende afstand te houden en te allen tijde aanrijdingen te vermijden.
  • Driften is enkel toegestaan op een natte ondergrond, wanneer er onverhoopt droge plekken ontstaan vermijd deze dan!
  • Indien u buiten het parcours terecht komt, rijd dan rustig zonder wielspin het parcours terug op en probeer daarbij andere deelnemers niet te hinderen.
  • Twindriften is enkel toegestaan wanneer er van tevoren overleg heeft plaatsgevonden tussen beide bestuurders en de official bij de start.
  • Indien er een voertuig op of langs het parcours staat dient u de drift onmiddellijk af te breken en snelheid te verminderen.
  • Het is verboden zonder absolute noodzaak op of naast het parcours te stoppen of stil te staan.
  • Beslissing van wedstrijdleiding is bindend.
  • De aanwijzingen en regels gegeven door de starter en/of de baancrew worden te allen tijde opgevolgd.
  • Op het paddock moeten de driftauto’s op een milieumat staan.
  • Bij deelname dient men 100 euro borg te betalen of een rijbewijs af te geven.
  • Voorramen dienen gesloten te zijn, mogen max 5 cm open
  • Bij volledig open raam dient de rijder en bijrijder een gesloten integraal helm te dragen en de auto te zijn voor zien van een raamnet aan beide zijden.
  • Achterramen mogen wel open.
  1. Vlagsignalen, Stoplichten:
  • Groene vlag, Groen licht: sessie starten, de baan is vrij om te rijden.
  • Gele vlag, Oranje licht: Teken voor gevaar op of vlak naast het parcours. Deelnemers moeten onmiddellijk de drift afbreken, snelheid minderen en voorbereid zijn om te stoppen. Inhalen is verboden.
  • Rode vlag, Rood Licht: De sessie is onderbroken. Drift onmiddellijk afbreken, snelheid minderen en in rustig tempo de pitstraat inrijden.
  • Zwarte vlag: Onmiddellijk de drift afbreken en terugkeren naar de pitstraat.
  • Zwart-wit geblokte vlag: Drift afbreken, snelheid minderen en in rustig tempo de pitstraat inrijden.
  1. Voertuig:
  • De auto mag maximaal 94 dB(A) produceren, dit betekent een originele uitlaat!
  • De auto dient zowel aan de voor- als achterzijde een Tow Strap gemonteerd te hebben.
  • De auto mag geen (scherpe) uitstekende delen bevatten.
  • De auto moet voorzien zijn van bumpers.
  • In de auto mogen maximaal 2 personen zitten.
  • Bandenkeuze is voor iedere deelnemer vrij.
  • Het rijdersnummer dient rechtsboven op het raam geplakt te worden.
  • De rijders met de nummers 1,2 en 3 hebben deze op de zijruit zitten.
  • De auto dient minimaal voorzien te zijn van kuipstoelen met harde schaal en vierpuntgordels.
  • Kuipstoelen met buisframe moeten FIA keur hebben.
  • De auto dient minimaal 3 werkende remlichten te hebben.
  • De auto is voorzien van een separaat derde remlicht op de achterruit.
  • Een rolkooi of rolbeugel , schroef of laskooi zijn toegestaan en hebben onze voorkeur.
  • Mocht er een raamnet in de auto zitten moet deze deugdelijk vast zitten aan de deur of carrosserie.
  1. Deelnemers:
  • Zijn verplicht een helm te dragen die auto waardig is, dus geen ski helm of helm van gelijke strekking.
  • Rijders en bijrijders dienen een lange broek en dichte schoenen te dragen
  • Het is niet toegestaan met joggingbroek of korte broek te rijden.
  • Het is niet toegestaan om met klompen of slippers te rijden.
  • Zijn verplicht minimaal 4punts gordels te dragen.
  • Dienen andere drifters te respecteren.
  • Passagiersstoel moet een kuipstoel zijn met minimaal vierpuntgordel.
  • Passagiers te allen tijde een helm op.
  • Armen dienen binnen de auto te blijven.
  1. Groepen:
  • Er wordt gereden in 1 groep. De groep is onderverdeeld in de Rookie (12 tot 18 jaar) en de algemene groep. De Rookie’s rijden gewoon mee in het algemeen klassement maar strijden onderling voor eigen klasse.
  • De wedstrijdleider bepaalt de indeling van de dag aan de hand van het aantal deelnemers.
  • Bij het (online) inschrijven dient u aan te geven in welke groep u thuis hoort. 
  1. Kwalificatie:
  • Alle deelnemers kwalificeren zich afzonderlijk, ongeacht de klasse.
  • Kwalificatie word verreden aan de hand van de ranking
  • Laatst geplaatste gaat als eerste kwalificatie.
  • In de kwalificatie wordt er gelet op:
      • Apexpoints: binnen een halve meter =10 punten
      • Tussen een halve meter tot een meter =5 punten,
      • Bij meer dan een meter =0 punten.
      • Drifthoek
      • Driftsnelheid
      • Entrysnelheid
      • Souplesse
  • De jury bepaalt het punten aantal voor de kwalificatie. Hier kan niet tegen in beroep worden gegaan.
  • Er wordt 1 opwarmronde en 2 kwalificatie rondes gereden. Deze worden achter elkaar gereden per deelnemer.
  • De jury zal naar eer en geweten handelen.
  1. Wedstrijd:
  • De battle’s worden verreden aan de hand van de kwalificatie.
  • De leader rijdt te allen tijden zijn kwalificatie lijn.
  • Er worden 2 battle rondes gereden .
  • Er wordt maximaal 1 x een re-run gereden.
  • In de battle wordt er gekeken naar de meest zuivere run van de twee rijders.
  • De wedstrijd wordt gereden in de auto waarmee is gekwalificeerd.
  • Is een deelnemer te laat bij de opstelling kan deze gediskwalificeerd worden.
  • Tijdens de wedstrijd mag er voor een technische storing of lekke band 1x 5 min repairtijd worden gebruikt
  1. Restitutie:
  • Bij technische mankementen en/of schades aan het voertuig tijdens het evenement wordt géén restitutie van het inschrijfgeld gegeven.
  • Indien de auto niet is opgebouwd volgens het reglement van de Dutch Drift League (zie artikel 3. Voertuig) kan er niet worden gereden en wordt er geen restitutie van het inschrijfgeld gegeven.
  1. Paddock regels
  • Een plastic zeil onder het deelnemende voertuig is verplicht.
  • Afval, onderdelen, versleten banden, etc. dienen mee het terrein af genomen te worden.
  • Reparaties aan de auto worden gedaan op de milieu mat of zeil
  • Bij lekkage aan het koelsysteem altijd een plastic bak er onder
  • Wielen wisselen in het eigenparkeer gedeelte en niet in de aan rij route
  • De auto op het paddock in de limiter laten draaien kan uitsluiting van de dag betekenen.